esmaspäev, jaanuar 8

Olete te vahel mõelnud, milliseid tehnikaid te oskate? Iga kord, kui on tahtmine midagi teha, aga konkreetset mõtet peas ei ole, tulevad ju esimesena ette heegeldamine ja kudumine.
Ma võtsin eile selle töö ette ja otsustasin nimekirja siia panna. Et kui jälle selline teha tahtmine, aga ideede kriis. Minu suur tänu Vana-Võidu tehnikumi käsitööringi juhendajale, tädi Vaikele, kes kangakudumise ja filee selgeks õpetas, ja Kehtna koolile, tänu millelel ma tean ja veidi oskan paljusid tehnikaid.
1. kudumine - suurem osa asju pusin ära. Kui peast ei oska, siis raamatu abil ikka (nt kihnu vits on selline, mida iga kord vaatan). Suuri asju eriti teha ei armasta, või tegelikult siiski, kui tegu on nt pitsilise mustriga, et ei tekiks rutiini. Eraldi võiks siia märkida linikute kudumise, mille Kati tehnikumi ajal selgeks õpetas ja mida ta ise väga hästi oskab.
2. heegeldamine - oi, kuidas mulle see kooli ajal ei meeldinud ja nüüd palju parema meelega teen, koon. Tavapärastele võtetele lisaks saan hakkama ka hargipitsi ja tuniisiga (mhmm...esimene on jälle popp, millal tuniis varjusurmast ärkab?). Rohkem tahaks teha makrameeheegeldust.
3. tikkimine - tean ja tunnen ära paljud ja läbi häda saan hakkama ka. Lemmikuteks vast hardanger (kes ütles, et see raske on ja koolis õpetamist ei tasu), imetlen aga kõiki tikandeid. Kahjuks vajab tikkimine pidevat harjutamist, et kaunis tulemus saavutada, ja harjutada mulel väga ei meeldi.
4. filee- ja süstikpits. Esimene üks mu suur lemmik (mitte väga teadjatele....tegu ei ole heegelfileega), eriti meeldib mulle ringfilee
5. makramee, päikesepits - makramee meeldib väga, kui see on tehtud peenikese materjaliga ja näiteks äärepitsina. Päikesepitsi kohta võiks õelda, et tore on osata, aga ...no väga tegema ei kipu.
6. vitspunumine - olen paar korda proovinud. JA tahan veel! Kahju, et saarelt on ära läinud väga hea tegija, kes saab kursusi ainult suvel ja lühikese aja vältel teha.
7. siidi-, portselanimaal - kuigi ma joonistada ei oska, saab ju alati ka niisama värvidega mängida. Igatahes meeldib.
7. batik ja päikesevärvid - lemmikud kindlasti! Hea ka koolis teha, kui lastel veerandi algul asju kaasas pole.
8. kõik meisterdamisvärvid (klaasile, aknale jne) - vot katsetada mulle nendega meeldib, aga 7. punktist tulenevalt kauaks viitsimist ei jagu. Erand on vast mõni aastat tagasi proovitud krakleelakk ja salvrätitehnika - neid ikka vahel teen.
9. lapitöö - jälle meeldib. Üldiselt meelsasti ei õmble (olen jube aeglane), aga lapitöö on erand. Tänusõnad Ene Parsile, kes meie käsitööõpsid juba aastal '98 lapitöö noa, -joonlaua ja lõikematiga tuttavaks tegi. (Peda rääkis neist, kui väga uudsetest vahenditest aastal 2004!)
10.kangakudumine - absoluutne lemmik. Tahaks endale vaid kiritelgi, et saaks ka suuri villaseid tekke kududa. Aga kuni neid pole, tuleb maatelgedega hakkama saada.
11.oleks peaegu veel ühe lemmiku ära unustanud. See on gobelään - meeletu võimaluste maa.
12. vitraaz - olen teinud traditsioonilist (mu meelest naistele tiba raske), tiffanit (see on väga mõnus nokitsemine) kui ka PVA jm segudega. Tiffanit teen kindlasti veel.
13. klaasisulatamine - kui oleks sobiv ahi, siis teeks vist seda kogu aeg :)
14. keraamika - njah, imelikul kombel mulle savis mätsida ei meeldi, aga teiste töid imetlen alati.
15.masinkudumine - olen proovinud, aga vaimustust ei tekkinud. Ehk oli kokkupuude liiga lühiajaline.
Edit: 16. viltimine ja vanutamine - olen proovinud nii üht kui teist ja jälle põnevad teemad ja kindlasti edaspidigi tegemisele kuuluvad tehnikad. Aitäh saarlane Siirile, kes selle mulle meelde tuletas :) (muuseas, arvamus, et hiidlased ja saarlased jagelevad on ainult puhas poos, mida mandrirahvale etendatakse :) mina olen kokku puutunud väga lahedate saarlastega igatahes)
17. ketramine - olen proovinud nii vokiga kui suvel kedervarrega. Hästi põnev ja tahan kindlasti selgeks seda kunsti saada.


Praegu nimekirjale punkt. Kui meenudb veel midagi, siis lisan. Aga tänusõnad lisaks tädi Vaikele ja Kehtnale lähevad ka toredatele kolleegidele siin saarel , kes pidevalt uute teadmiste otsingul ja neid ka meelsasti jagavad (vahel tundub , et oleme suure osa asju ära proovinud) ja käsitöökauplusele Kunstika. Alati on uued materjalid ja vahendid olemas, ja soovitused kuidas neid kasutada ka.

Tahaks teada, mida teete? Nii oskaks ju õpetaja leida kui probleeme tekib ;)

p.s. juba on nimekirjast endale kasu....tekkis kohe idee ühendada üks vähem rakendust leidnud tehnika ja Be Creativi idee :) Näis mis välja tuleb.

2 kommentaari:

Annu ütles ...

heegeldamise ja kudumise kõrval natu-natuke õmblen ka, vähe, eks? mu mõlemad vanaemad on mind õpetanud, ühtki käsitöö inimest ei tunne, kelle käest kasvõi mõnd nippi küsida või mustrit koos uurida (õnneks on inetrnet).
aga mis see päikesepits on?

Kati ütles ...

no mina oskan ainult neid kõige-kõige tavalisemaid. Isegi sinu õpetatud fileed ei mäleta enam. Aga neid mida tahaks osata on küll mitu- ketramine, masinkudumine, kangakudumine, viltimine..... . Kahju ainult, et need oskused sõrmenipsuga ei teki- kannatust ja viitsimist pole enam kopka jagugi, rääkimata ajast. Muidu võtaks oma kompsu selga ja tuleks Hiiumaale... :)